Co jsou to BCAA a proč je vaše tělo potřebuje

Co jsou BCAA a jejich dávkování

BCAA je označení pro aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. Aminokyseliny jsou jedním ze základních stavebních kamenů lidského těla. Existuje jich přibližně 20 druhů a vytvářejí se z nich proteiny, které jsou součástí každé naší buňky.

Rozdělujeme tři druhy aminokyselin:

  1. Esenciální – lidské tělo je potřebuje ale nedokáže si je samo vyrábět. Je tedy závislé na jejich příjmu z potravin nebo doplňků stravy.
  2. Semiesenciální - ty si v obdobích růstu tělo také nedokáže samo vyrábět v dostatečném množství.
  3. Neesenciální - organismus je také potřebuje, ale umí si je vytvořit sám.

BCAA patří mezi esenciální aminokyseliny, které jak už jsme výše zmínili, si naše tělo neumí samo vyrobit. Pro dosažení výsledků je tedy nutné je doplňovat. Jsou složeny ze tří aminokyselin a to Leucinu, Isoleucinu a Valinu.

Pro význam tohoto článku je nutné zmínit, že aminokyseliny a sacharidy jsou nezbytnou podmínkou pro svalový růst jakéhokoli sportovce. Při fyzické zátěži je energetická spotřeba pokryta cca z 10 % aminokyselinami. To tedy znamená, že organismus během fyzické aktivity bere aminokyseliny ze svalové hmoty.

Zde přichází na řadu první výhoda BCAA. Když aminokyseliny doplníte před tréningem, bude tělo sahat do těchto externě dodaných, a šetří své vlastní. Chráníte tedy vaši svalovou hmotu, což je důležité zejména v období diety, kdy jsou svaly kvůli nižšímu příjmu náchylnější k seberozkládání při fyzické zátěži. Zároveň pak bude zlepšená syntéza proteinů a příjem bílkovin po tréningu tak bude o něco lépe zpracován a svaly budou lépe regenerovány a nastaveny k růstu.

Dalším studiemi prokázaným pozitivním efektem je potlačení pocitu únavy. Nikoli té svalové a fyzické, ale psychické. To v praxi znamená, že se vám při tréningu nestane, že už se vám zkrátka nechce cvičit.

BCA v prášku

Že jsou BCAA pro jakéhokoli sportovce nezbytné už teď víme. Stačí si vybrat, jaká forma dávkování pro vás bude nejpohodlnější.

Asi nejznámější jsou BCAA v prášku, který má z pravidla různé příchutě. Snadno si tak díky němu ochutíte obyčejnou vodu, kterou můžete popíjet nejen v průběhu celého tréningu, ale klidně po celý den. Je to určitě lepší varianta, než utrácet za ochucené nápoje, ač třeba v low calories verzi. Mírně nasládlou chuť oceníte hlavně v dietě, kdy dokáže zahnat chuť na sladké.

Vyzkoušejte třeba: Extrifit BCAA Instant

Další známou formou jsou BCAA tablety nebo kapsle. Neobsahují kalorie a umělá sladidla navíc, a stačí je před aktivitou zapít vodou. Nezaberou vám v tašce na tréning příliš místa, a jejich dávkování je také jednodušší – zkrátka bez odměrky.

Doporučujeme tyto: BCAA 1800 mg Czech Virus

Pro rychlý účinek a dobrou vstřebatelnost a stravitelnost pak můžete zvolit BCAA v gelové nebo tekuté formě. Jsou praktické i z hlediska dávkování. Nemusíte sebou nosit shaker, hledat před závodem zdroj pitné vody, ani složitě odměřovat správnou dávku.

Ochutnejte třeba tyto: BCAA Liquid 500 ml nebo Carni Liquid 120 000mg

 BCA Extrifit s příchutí meruňky 1000ml

Jak BCAA správně dávkovat?

Každý výrobek má trochu jiný poměr výše zmíněných tří aminokyselin (Leucin, Isoleucin,a Valin) a od toho se odvíjí také specifické dávkování. To bývá vždy výrobcem doporučeno na obalu. Pokud nakupujete na eshopu, najdete ho vždy v popisku daného suplementu.

Obecně lze doporučit dávku mezi 7-12 g BCAA na den. Záleží na vaší tělesné hmotnosti. Drobným slečnám postačí například 5-7 g BCAA, pánové se střední vahou okolo 80 kg budou někde mezi 7-10 g a muskulatura kolem 100 kg si dopřeje zmíněných 12 g – klidně i více.

Aminokyseliny můžete tělu dodávat také po ukončení tréningu. Zabezpečíte tak tělu dostatek stavebního materiálu pro svalovou obnovu a regeneraci. Není to nutné, ale pokud to myslíte se svou svalovou hmotou vážně, není radno nic podceňovat.

BCAA vašemu organismu určitě neuškodí ani ve vyšších dávkách. Pokud se například rozhodnete popíjet je v rozpustné práškové formě po celý den, určitě to není na škodu. Záleží na vašem nastaveném cíli a rozpočtu, který do svého těla chcete investovat.

Jaké další suplementy k BCAA zvolit?

Jak už bylo zmíněno, v našem těle je mnohem více aminokyselin, a ty můžete doplňovat samozřejmě také. BCAA berte jako základ pro každého sportovce, pokud ale chcete pro své tělo udělat více, je třeba doplňovat také minerály.

Za nás můžeme jednoznačně doporučit Performance Elektrolyt Komplex od firmy BrainMax. Obsahuje mix všech důležitých aminokyselin (celkem 12) a k tomu navíc 6 elektrolytů. Mezi elektrolyty patří draslík, hořčík, vápník, fosfor, chlorid a sodík. Tyto pro lidské tělo nezbytné minerály pomohou mimo jiné s regulací hmotnosti přes zadržování vody v těle i ve svalech. Tento produkt je zvláště vhodný pro jedince, kteří se potýkají se zvýšenou mírou stresu, mají problémy se spánkem, a chtějí regulovat hmotnost.