Kloubní výživa

Kloubní výživa

Důležitost vitamínů a minerálů jsme již probrali a dnes přichází na řadu často opomíjená kloubní výživa. Řada lidí neřeší své klouby, šlachy a kosti vůbec, nebo kladou tuto problematiku až na poslední místo. V první řadě je samozřejmě svalový a silový růst, ke kterému pomohou proteiny a sacharidy. Pro celkovou kondici a zdravý organismus pak doplňujeme vitamíny, minerály a aminokyseliny. Na pohybový aparát jako takový se však převážně zapomíná. Přitom je neméně důležitý a pro váš tělesný rozvoj dokonce nezbytný.

V dnešním článku se zaměříme na doplňky stravy, které se obecně nazývají kloubní výživa. Většina lidí se mylně domnívá, že pokud je nebolí kolena nebo nemají problémy s klouby obecně, je tento sektor určen spíše pro seniory. Kloubní výživa se však nezaměřuje pouze na klouby, ale také na šlachy a úpony svalů, a právě ty při cvičení často trpí.

8a_optimized

Nejdůležitější je prevence

Pokud začnete problém s klouby řešit až ve chvíli, kdy trpíte pravidelnými bolestmi a máte omezenou pohyblivost, je v podstatě pozdě. Poškozené chrupavky, utržené šlachy a svaly se léčí velmi dlouho a stojí za koncem kariéry mnoha sportovců. Nejdůležitější je tedy prevence. Jestli se navíc ve vaší rodině problémy s klouby objevují, je nejvyšší čas začít jim věnovat dostatek péče. Suplementovat by měli samozřejmě i všichni, kdo jedou poctivé silové tréningy a posouvají dál jak zvedané váhy, tak vlastní hmotnost. Opotřebení kloubů a šlach se nevyhýbá ani sportovcům preferujícím kardio nebo HIIT tréningy. Například takový běh je pro klouby poměrně velkou zátěží, zvláště pokud musí vaše kolena a kotníky nést vyšší váhu. Klouby nerozlišují, jestli nesou velkou váhu v podobě svalů nebo tuku, a tak jsou kulturisti často stejně rizikovou skupinou, jako obézní pacienti.

Z televizních reklam je kloubní výživa známá spíše jako doplněk pro seniory, kteří mají problémy s klouby – nejčastěji jsou to kolena nebo ramena. U pravidelně sportujícího člověka se opotřebení kloubů dostaví většinou až v pozdním věku, zato záněty šlach nebo utržené úponové šlachy od kosti jsou velmi častým problémem, který se netýká jenom kulturistů.

Když budete dlouhodobě zvyšovat množství vaší svalové hmoty a posunovat zvedané váhy směrem nahoru, můžete zaznamenat počínající bolesti ramen, loktů nebo kolenních kloubů. Nevěnujete-li tomuto signálu dostatek pozornosti a dále pokračujete v nastaveném tréninkovém plánu, může dojít právě ke zmíněnému zánětu šlachy nebo k odtržení svalu od kosti.

Předcházejte zranění

Svalový růst musí být doprovázen růstem tkáně šlach. A tomu pomůžete právě užíváním kloubní výživy. Ta nejenže podporuje regeneraci ale také růst pojiva ve svalech. Chrání bílkovinu i šlachy před zraněním a vlastně tak nepřímo pomáhá ke svalovému růstu.

Jakou kloubní výživu si vybrat?

Na trhu existuje obrovské množství výrobků a uznáváme, že orientovat se v nich je poměrně složité. Abychom to trochu usnadnili, vybrali jsme pro vás zástupce těch nejoblíbenějších, které mají různé formy dávkování.

Mezi kulturisty se těší velké oblibě kloubní výživa Alavis www.fitnessgym.cz/triple-blend-extra-silny-700-g. Ano, obal sice říká, že se jedná o kloubní výživu pro koně, nenechejte se tím ale zaskočit. Jedná se o velmi silný preparát složený z glukosamin sulfátu, chondroitin sulfátu, látky MSM a hydrolyzovaných kolagenů Collyss® a Cartidyss®. Právě dva poslední zmíněné kolageny jsou získávány z chrupavek mořských ryb a rejnoků a velmi dobře se postarají o zpevnění šlach a jejich ochranu před deformací.

Co vás lehce zaskočit může je chuť tohoto sypkého přípravku. Pro maximální zachování jeho kvality totiž nejsou přidaná žádná barviva, konzervanty ani ochucovadla. Doporučujeme jej tedy rozmíchat například v pomerančovém džusu. Ideální je denní dávku rozdělit na dvě části a užívat ráno a večer. Jen dodáme, že Alavis je sice určen pro koně, ale obsahuje stejné látky, jako přípravky pro lidi, pouze ve vyšší koncentraci.

8b_optimized

Hledáte-li něco kvalitního ale zároveň máte omezený rozpočet, doporučujeme Joint Max od české firmy Czech Virus www.fitnessgym.cz/joint-max-120-tablet. Obsahuje glukosamin, MSM, chondroitin, boswellii a vitamín C, který přispívá k normální tvorbě kolagenu. Jedná se tedy o komplex látek pro výživu kloubů, vazů i šlach, a navíc je to český výrobek. Stačí užívat dvě tablety 2x denně, což je poměrně pohodlné.

Další formou kloubní výživy je pak ochucený rozpustný prášek Flexit Drink od Nutrendu www.fitnessgym.cz/flexit-drink-400g-2. Vybrat si můžete z několika příchutí a obsahuje navíc vitamíny C, B6, D a také hořčík. Skvěle se hodí pro všechny sportovce a aktivní lidi. Flexit je možné zakoupit také ve formě tablet jako Gelacoll www.fitnessgym.cz/flexit-gelacoll-360-kapsli/. Ten je vhodný i pro mladé sportovce od věku 12 let. Tablety však obsahují pouze hydrolyzát želatiny a vitamín C.

Vyhovuje vám tekutá forma? Pak vyzkoušejte Kollagen FORTIGEL www.fitnessgym.cz/kollagen-fortigel-vitamin-c-1000ml/, který obsahuje bioaktivní kolagenní peptidy a navíc přidaný vitamín C. Chuťově je příjemný a stačí vám jedna dávka denně. Kolagen mimo jiné pomáhá s opravou sliznic a zlepšuje trávení ve střevech. Velké procento se nachází také v pleti, a tak je u žen oblíben i jako forma boje proti stárnutí a vráskám.

8c_optimized

Pro vegany opět doporučujeme MSM Glucosamine Complex od Viridianu www.fitnessgym.cz/msm-glucosamine-complex-90-kapsli/. O této etické značce jsme psali v minulém článku a jen připomínáme, že využívá pouze rostlinné suroviny v čisté formě. V kapslích nenajdete žádná pojiva ani lepidla a platíte tak pouze za kvalitní a 100% aktivní složky.

Na závěr zmíníme ještě malou perličku a tou je Shark Cartilage www.fitnessgym.cz/shark-cartilage-75-kapsli/. Jedná se o prášek ze žraločí chrupavky, a kromě pozitivního vlivu na klouby je vhodný také k celkovému posílení organismu. Obzvláště se hodí pro ženy v období menopauzy, kdy snižuje riziko úbytku kostní hmoty a předchází tak osteoporóze. Je vhodný pro všechny, kdo mají toto onemocnění kostí v rodině.

Nezapomínejte, že doplňky stravy nejsou léčivem, a dlouhodobé bolesti nebo akutní stavy je nutné řešit s lékařem odborníkem. Myslete na prevenci, a kromě kloubní výživy zařaďte na začátek vašich tréningů také rozehřátí lehkým kardiem, pomůže také protažení.