Nedostatek minerálů – vliv na tělo a zdraví

Nedostatek minerálů – vliv na tělo a zdraví

Minerály jsou specifické druhy živin, které vaše tělo potřebuje, aby správně fungovalo. K nedostatku minerálů dochází, když vaše tělo nezíská nebo neabsorbuje požadované množství minerálu.

Mezi nejčastější důvody tak patří:

  • zvýšená potřeba minerálu,
  • nedostatek minerálu ve stravě nebo
  • potíže s absorpcí minerálu z potravy.

Nedostatek minerálů může vést k různým zdravotním problémům, jako jsou slabé kosti, únava nebo snížená imunita.

V tomto článku si uvedeme důsledky nedostatku vápníku, železa, hořčíku, draslíku a zinku. ↓

Nedostatek vápníku

Vápník je potřebný pro silné kosti a zuby. Podporuje také správnou funkci vašich cév, svalů, nervů a hormonů.

Zdroje vápníku jsou: semena, sýr, jogurt, sardinky a losos v konzervách, fazole a čočka, mandle, syrovátkový protein, některá listová zelenina, rebarbora, amarant, tofu, obohacené nápoje, fíky, mléko.

Nedostatek vápníku krátkodobě vyvolává několik zjevných příznaků. Je to proto, že vaše tělo pečlivě reguluje množství vápníku v krvi. Dlouhodobý nedostatek vápníku může vést ke snížení minerální hustoty kostí nazývané osteopenie. Pokud se osteopenie neléčí, může se změnit na osteoporózu. To zvyšuje riziko zlomenin kostí, zejména u starších lidí.

Mezi příznaky závažného nedostatku patří:

  • křeče svalů
  • strnulost/ztuhlost
  • brnění v prstech
  • únava
  • nechutenství
  • nepravidelné srdeční rytmy

Nedostatek železa

Více než polovina železa ve vašem těle je v červených krvinkách. Železo je důležitou součástí hemoglobinu, proteinu, který přenáší kyslík do vašich tkání. Železo je také součástí dalších bílkovin a enzymů, které udržují vaše tělo zdravé.

Nejlepším zdrojem železa je maso, drůbež nebo ryby. Dobrým zdrojem jsou také rostlinné potraviny, jako jsou fazole nebo čočka.

Nedostatek železa se vyvíjí pomalu a může způsobit anémii. Světová zdravotnická organizace odhaduje, že nedostatek železa způsobuje přibližně polovinu všech případů anémie na celém světě.

Mezi příznaky nedostatku železa patří:

  • neobvyklá únava
  • bledost
  • dušnost
  • bolesti hlavy a závratě
  • bušení srdce
  • suché a poškozené vlasy a pokožka
  • otok a bolestivost jazyka a úst
  • křehké nehty
  • další potenciální znaky = zvláštní chutě, deprese, studené ruce a nohy, častější infekce.

Mezi příznaky anémie s nedostatkem železa patří pocit slabosti a únavy. Děti mohou kvůli tomu vykazovat známky pomalým sociálním a kognitivním vývojem.

Nedostatek hořčíku

Tělo potřebuje hořčík pro stovky chemických reakcí. Patří mezi ně reakce, které kontrolují hladinu glukózy v krvi a krevní tlak. Správná funkce svalů a nervů, funkce mozku, energetický metabolismus a produkce bílkovin jsou také kontrolovány hořčíkem. Zhruba 60 procent hořčíku v těle se nachází v kostech a téměř 40 procent v buňkách svalů a měkkých tkání.

Mezi dobré zdroje hořčíku patří: kvalitní hořká čokoláda, avokádo, tofu, luštěniny, ořechy, semena, točné ryby, zelená listová zelenina (špenát).

Nedostatek hořčíku je u zdravých lidí neobvyklý. Přesto některé léky a chronické zdravotní stavy, jako je alkoholismus, mohou způsobit nedostatek hořčíku. Potřeba hořčíku je také velmi ovlivněna přítomností nemoci.

Mezi časné příznaky nedostatku hořčíku patří:

  • únava
  • slabost
  • ztráta chuti k jídlu
  • nevolnost
  • zvracení

Nedostatek hořčíku může vést k následujícím příznakům, pokud se neléčí:

  • strnulost/ztuhlost
  • brnění
  • svalové křeče
  • záchvaty
  • abnormální srdeční rytmy

Nedostatek draslíku

Draslík je minerál, který funguje jako elektrolyt. Je potřebný pro svalovou kontrakci, správnou funkci srdce a přenos nervových signálů.

Nejlepším zdrojem draslíku je ovoce (meruňky, banány, kiwi, pomeranče a ananas) a zelenina (listová zelenina, mrkev a brambory). Mezi další dobré zdroje patří pomerančový džus, libové maso a ořechy.

Nejběžnější příčinou nedostatku draslíku je nadměrná ztráta tekutin. Mezi příklady patří dlouhodobé zvracení, onemocnění ledvin nebo užívání určitých léků, jako jsou diuretika.

Mezi příznaky nedostatku draslíku patří:

  • svalové křeče
  • bolesti svalů a ztuhlost
  • brnění a necitlivost
  • dýchací potíže
  • změny nálady
  • bušení srdce a

Další příznaky se projevují jako:

  • problémy s trávením
  • zácpa,
  • nadýmání nebo
  • bolesti břicha způsobené ochrnutím střev.

Těžký nedostatek draslíku může způsobit ochrnutí svalů nebo nepravidelné srdeční rytmy, které mohou vést k smrti.

Nedostatek zinku

Zinek hraje roli v mnoha aspektech metabolismu těla. Tyto zahrnují: proteosyntézu, funkce imunitního systému, hojení ran, syntézu DNA.

Zinek je také důležitý pro správný růst a vývoj během těhotenství, dětství a dospívání.

Zinek se nachází v živočišných produktech: ústřice, krab, slávky, humr, škeble, červené maso, ryby (platýs, sardinky, losos) a drůbež. Mezi další dobré zdroje zinku patří: cizrna, čočka, fazole, ořechy a semena, vejce, oves, quinoa, hnědá rýže, mléčné výrobky, houby, kadeřávkový salát, hrášek, chřest a řepa.

Mezi osoby s rizikem nedostatku zinku patří:

  • Lidé s gastrointestinálními chorobami, jako je Crohnova choroba
  • Vegetariáni a vegani
  • Těhotné a kojící ženy
  • Lidé s anémií
  • Lidé s podvýživou, včetně lidí s anorexií nebo bulimií
  • Lidé s chronickým onemocněním ledvin
  • Ti, kteří zneužívají alkohol

Když máte nedostatek zinku, vaše tělo nemůže produkovat zdravé nové buňky. To vede k příznakům, jako jsou:

  • nevysvětlitelná ztráta hmotnosti
  • rány, které se nehojí
  • nedostatek bdělosti
  • snížený čich a chuť
  • průjem
  • ztráta chuti k jídlu
  • otevřené vředy na kůži

Mezi další příznaky patří snížená funkce imunitního systému a zpomalený růst.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení