Jak posílit imunitu v zimním období

Jak posílit imunitu v zimním období

Důležitosti vitamínů jsme už jeden článek věnovali a popsali si 4 nejdůležitější – tedy vitamín C, hořčík, zinek, vitamin D3 a Omega 3. Tento základ by měl doplňovat každý aktivní člověk a v období zimy to platí dvojnásob.

Slunce dříve zapadá a později vychází a nedostatek světla má velký vliv nejen na naši psychiku, ale také na zdraví. Častěji se také šíří virové a bakteriální onemocnění, které jsou nepříjemné nejen z hlediska jejich průběhu, ale také z důvodu následné rekonvalescence.

Tělo je při zvýšené zátěži mnohem více citlivé k propuknutí nemoci. Určitě už každý z vás zažil pocit „něco na mě leze“. Necítíte se úplně fit, ale přesto odjedete svůj tréning podle plánu. Prokrvení tkání a fyzická námaha však často počínající nemoc rozjedou na plné obrátky. Na pár týdnů vás tak vyřadí ze hry a srazí dolů i vaši kondici a celkový výkon po nemoci.

Jak se tedy v chladných měsících bacilům bránit?

Účinnou zbraní pro posílení imunity jsou vitamíny a antioxidanty. Vitamín C už je vám dobře známý a jeho mírné navýšení je vhodné právě v rizikovém období nebo i po propuknutí nemoci, protože zkrátí dobu léčby. Při užití výrazně vyšší dávky v řádech několika dnů pak můžete počínající nachlazení zcela zastavit. Předávkování vitamínem C je spíše výjimkou, a může se projevit například svědivou vyrážkou. Většina „céčka“ se ale z organismu vyloučí močí a tělo si vezme jen potřebnou dávku. Není tedy nutné dopovat se celou zimu vysokými dávkami tohoto vitamínu, protože pravděpodobně vyhodíte z okna spoustu peněz.

shutterstock_549361801

Na čem se ale nevyplatí šetřit jsou vaše střeva. Ne nadarmo se říká, že zdraví a imunita vychází právě z nich. I když zrovna netrpíte zažívacími problémy, investujte do kvalitních probiotik alespoň v chřipkovém období.

www.fitnessgym.cz/lactobacillus-acidophilus-60-kapsli

V naší nabídce opět nechybí ani verze pro vegany:

www.fitnessgym.cz/synbiotic-40--60-kapsli-2

Naše střeva obsahují miliardy bakterií a můžeme na ně v tomto směru nahlížet jako na „bakteriální orgán“. Pokud některé bakterie chybí nebo jich není pro trávení dostatek, celý proces se zpomalí a vznikají toxické látky.

To nás přivádí k dalším důležitým doplňkům, jakými jsou antioxidanty. Ty pomáhají z těla vylučovat toxické látky, které se v něm hromadí. Tyto toxické látky přijímáme nejen v běžné stravě (uzeniny, sladké limonády, potraviny s barvivy a konzervanty), ale při pomalém trávení nebo větší konzumaci masa vznikají právě i ve střevech. Důležitost antioxidantů byla potvrzena hlavně v rámci prevence rakoviny.

Mezi známé antioxidanty patří například zelený čaj, který lze konzumovat v koncentrované formě tedy jako matcha čaj. Jedná se o rozemleté lístky mladého zeleného čaje, který je pěstován ve stínu. Díky tomu si zachovává jasně zelenou barvu a ty nejlepší vlastnosti. Zároveň se jedná o alternativu kávy, která vás nakopne a zlepší koncentraci. Jednu čajovou lžičku stačí rozmíchat ve vodě o 90 °C. Výsledný nápoj vám může připadat lehce trpký, a tak jej můžete obohatit například o mléčnou pěnu a vytvořit si tak alternativu ke cappuccinu.

www.fitnessgym.cz/matcha-powder-70g-bio

V posledních letech patří mezi oblíbené antioxidanty také zelené řasy Spirulina a Chlorela. Mimo jiné obsahují velké množství bílkovin a jsou tak vhodným doplňkem stravy pro vegany. Společné mají to, že zvyšují odolnost organismu vůči infekcím a virům, zvyšují výkonnost organismu, a udržují zdravou hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Obě tyto rostliny se pěstují uměle v teplých vodách a potřebují sluneční svit alespoň 12 hodin denně.


shutterstock_588028061

V čem se ale liší? Chlorela je řasa, zatímco Spirulina je sinice. Chlorela je účinnější při detoxifikaci organismu, doplnění živin a pomáhá také při diabetu. Spirulina se pak zvláště hodí pro posílení imunity, nárůst svalové hmoty a v kombinaci s vitamínem B12 a železem podporuje krvetvorbu.

www.fitnessgym.cz/spirulina-tablets-125g

www.fitnessgym.cz/chlorella-tablets-125g

Méně známým antioxidantem je Moringa.

www.fitnessgym.cz/bio-moringa-powder-250g

Jedná se o rozemleté listy stromu Moringa oleifera, který roste v podhůří Himalájí a najdete ho také v Africe nebo Asii. Je to rostlina extrémně bohatá na bílkoviny, minerály a vitamíny A, B a E. Opět se výborně hodí také pro vegany a vegetariány. Prášek lze rozmíchat ve vodě ale můžete ho přidat také do smoothies, omáček nebo polévek.

shutterstock_539687179

Další skvělou superpotravinou je pak Maca peruánská, které se přezdívá „peruánská viagra“. Kromě pozitivního vlivu na zvýšení libida se využívá při léčbě neplodnosti a jedná se o takovou přírodní verzi steroidních anabolik pro sportovce. Kromě toho zabraňuje vzniku osteoporózy, zlepšuje koncentraci a paměť, a podporuje spalování tuků. Má také poměrně dost proteinu a ten navíc obsahuje 20 aminokyselin. Dříve byla využívaná bojovníky před výpravou na povzbuzení a dosažení síly a vytrvalosti. Imunitu pomáhá zvýšit až o 15 %. Má lehce nasládlou chuť a můžete ji zamíchat do smoothie, ovesné kaše nebo proteinu. 

https://www.fitnessgym.cz/bio-maca-root-powder-250g/

Tyto superpotraviny a antioxidanty obsahují vždy celou skladbu vitamínů a minerálů a při jejich užívání ucítíte vliv nejen na vaše tělo, ale také na psychiku. Doplní vám do organismu vše potřebné a udrží svěží mysl i tělo. Sáhněte po nich raději než po nějakém zaručeném komplexu vitamínů z lékárny, který je často jen chemickým koktejlem. Tyto přírodní verze budou pro vaše tělo mnohem přirozenější, a navíc si díky nim obohatíte jídelníček.