Jak zhubnout

Jak zhubnout?

Toto je asi nejčastěji skloňovaná otázka nejen mezi ženami. Vyladit postavu na plavkovou sezónu už nejspíš nestihnete. Nebylo by ale lepší udržovat si hezkou postavu po celý rok? Zimní dovolené u moře přece už nejsou v dnešní době ničím výjimečným. Dnes vám tedy poradíme, jak být připraveni do plavek po celý rok.

Na úvod zmíníme cesty, kterými se vám zhubnout určitě nepodaří

Nespoléhejte na zázračné tablety na hubnutí ani na nejrůznější čaje, které slibují totéž. Samotná tableta ani čaj nespustí proces hubnutí. Často pouze upraví trávení, a tak se vám pročistí střeva a budete se cítit o něco lehčí. Proti tomu samozřejmě nic nenamítáme a součástí zdravého životního stylu by mělo být i správně fungující zažívání, neboť odsud pochází velká část vaší imunity. O tom se rozepíšeme někdy příště.

Co také určitě nemůžeme v souvislosti s hubnutím doporučit je striktní omezování stravy bez předchozí konzultace s odborníkem. Berete-li vaše hubnutí opravdu vážně, domluvte si schůzku u certifikovaného výživového poradce, nechejte si změřit množství tuku a svalů v těle, a tomu přizpůsobte váš jídelníček. Až 70 % úspěchu při hubnutí vám zajistí správně nastavená strava, nesmíte však zapomínat ani na pohyb. Cílem by totiž mělo být hubnutí tuku, nikoli svalů.

Jakou aktivitu zvolit při touze zhubnout?

Jestli se sportováním teprve začínáte, ideální pro vás bude běhání. Začněte pomalu a postupně. Den za dnem přidávejte na intenzitě a vzdálenosti. Pro hubnutí je ideální pomalejší tempo běhu, kdy bude tepová frekvence asi na takové úrovni, že budete schopni při běhu mluvit například s běžeckým parťákem. Ze začátku to pro vás bude samozřejmě těžké a brzo se zadýcháte. S přibývajícími kilometry ale bude růst vaše fyzická kondice.

Jste-li spíše aktivní typ a dáváte přednost velkému výdeji energie, můžete zvolit intervalový běh. Pokud jej zařadíte po ránu, hezky vám nastartuje metabolismus a tělo bude spalovat kalorie po celý den mnohem lépe. Vyzkoušejte například 400 m běhu s vysokou intenzitou a 1 minutu běhu s nižší intenzitou. Na začátku je dobré zařadit běh s pohodovým tempem, aby se organismus zahřál, a po běhu nezapomeňte na protažení svalů. Toto nazýváme intervalovým tréninkem, tzv HIIT (high intensity interval training).

Chcete se vrátit do kondice po úrazu nebo máte problémy s klouby?

Pak pro vás bude skvělou alternativou plavání. Z mnoha plaveckých stylů si vybere každý, a navíc je tento typ pohybu vhodný i pro lidi s různými omezeními. Na bazénu můžete potkat seniory, těhotné ženy i lidi s velkou obezitou. Plavání je zkrátka ideální pro rozhýbání těla a doporučujeme jej zařadit i pokud absolvujete těžké tréningy ve fitku. Vaše přetížená záda a kolena vám budou vděčná, a navíc se ve vodě hezky zrelaxujete.

Třetí alternativou je pak chůze ve vyšším tempu. Při hezkém počasí můžete vyrazit na delší procházku ven, vhodné jsou ale i běžecké pásy. Vždy platí, že vaše tělo začne spalovat tuk až po cca 30 minutách aktivity. Na začátku volte tempo pomalejší a postupně přidávejte na intenzitě. Na páse pak můžete zvolit i vyšší sklon a zapojit tak hýžďové svaly. Tempo by opět mělo být takové, abyste bez větších problémů mohli vést konverzaci.

Při běhu i chůzi nezapomínejte na správné obutí. Podrážka by měla tlumit nárazy a zároveň podpořit odraz. Při běhu v terénu pak volte tenisky k tomu určené – s drsnější podrážkou, která zabrání klouzání. Určitě neplatí, že každé tenisky s logem sportovní značky jsou vhodné na sport. Bota by neměla mít jen sportovní design, ale také funkce, které podpoří váš trénink a ochrání klouby od nárazů.

Jaké doplňky zvolit při hubnutí?

Cca půl hodiny před aktivitou určitě doporučujeme zařadit tzv. spalovače. Díky obsahu kofeinu a například synefrinu podpoří odbourávání tuků a probudí vaše tělo třeba i po náročném dni v práci. Lépe se tak soustředíte na výkon a nebudete v průběhu unavení. 

Za nás určitě můžeme doporučit tyto: specialní spalovač pro ženy, pro muže a novinka od Nutrendu.

(zde prosím doplnit co byste doporučil z vaší nabídky).

Skvělým přírodním pomocníkem při hubnutí je pak zelený čaj. Obsahuje tein, který udrží tělo i mysl svěží, a zároveň podporuje spalování tuků. Mimo to je také ceněným antioxidantem. Můžete jej popíjet v průběhu celého dne a nahradit jím třeba kávu.

Opravdovým zázrakem je pak Matcha čaj. Jedná se o mladé lístky zeleného čaje, které jsou těsně před sklizní zakryty plachtou, a tak si uchovají nejvíce antioxidantů. Lístky jsou jemně namleté do světle zeleného prášku, a obsahují mnohem více teinu než běžný zelený čaj. Matcha čaj vás tak skvěle nakopne po ránu místo kávy nebo před výkonem. Navíc jej můžete přidávat třeba i do lívanců nebo domácích proteinových tyčinek. Jeho chuť je více trpká, než jste u zeleného čaje zvyklí, a tak jej doporučujeme vyšlehat s rostlinným, oříškovým mlékem. Takto připravený zažene i chuť na něco sladkého, ty rychlé a prázdné cukry.

Mezi další časté dotazy patří také: „Jaké proteiny na hubnutí mi doporučíte?“

Určitě vybírejte z nabídky tzv. nočních neboli kaseinových proteinů. Mají vysoký obsah bílkovin a k tomu nízký podíl sacharidů a téměř žádné tuky. Ideálně je volte opravdu před spaním jako druhou večeři. Vaše tělo bude zásobené proteinem, protože i přes noc během spánku spalujete energii. Ráno pak nebudete tolik unavení. Hladové tělo nemá kvalitní spánek a často se pak ráno probudíte rozlámaní, s vlčím hladem a bez energie. Spánek by přitom měl sloužit k regeneraci organismu a svalů.

Mezi naše oblíbené patří třeba tyto: Diet Protein od Phd Nutrition, Shape Protein značky Prom-IN pro ženy, Diet Protein Reflex Nutrition

Nejdůležitější rada na závěr?

Zhubnout se vám podaří, když váš výdej energie bude větší než příjem. Pro sledování kalorického příjmu můžete využít nejrůznější aplikace jako jsou kalorické tabulky nebo MyFitnessPal. Naopak kalorický výdej lze sledovat pomocí chytrých hodinek nebo sportovních náramků. Váš základní kalorický výdej vám dokáže spočítat výživový poradce na základě složení vašeho těla a přibližné denní aktivity. Tady mluvíme o takzvaném bazálním metabolismu, který značí, kolik kalorií spálí vaše tělo běžným fungováním. Velmi záleží, zda máte sedavé zaměstnání, jestli chodíte do práce pěšky nebo jezdíte autem apod. K tomu je pak potřeba správně nastavit stravu a přidat pohyb navíc.