Kolagen – co to vlastně je a k čemu je dobrý?

Kolagen je nejhojnější bílkovinou ve vašem těle.

Plní různé důležité role, včetně zajištění struktury pokožky a napomáhání srážení krve.

V posledních letech si získal popularitu i jako doplněk výživy a přísada do kosmetických výrobků.

Co je kolagen?

Jak už jsme již zmínili výše, kolagen je nejhojnější bílkovina ve vašem těle a tvoří asi jednu třetinu jeho bílkovinného složení.

Je to jeden z hlavních stavebních kamenů kostí, kůže, svalů, šlach a vazů. Kolagen se také nachází v mnoha dalších částech těla, včetně krevních cév, rohovky a zubů.

Můžete si ho představit jako „lepidlo“, které drží všechny tyto věci pohromadě. Ve skutečnosti toto slovo pochází z řeckého slova „kólla“, což znamená lepidlo.

Co dělá kolagen v našem těle?

Existuje nejméně 16 druhů kolagenu. Čtyři hlavní typy jsou typu I, II, III a IV.[1]

Zde je bližší pohled na čtyři hlavní typy kolagenu a jejich role ve vašem těle:

  • Typ I. - Tento typ tvoří 90 % kolagenu vašeho těla a je vyroben z hustě zabalených vláken. Poskytuje strukturu pokožce, kostem, šlachám, vláknité chrupavce, pojivové tkáni a zubům.
  • Typ II. - Tento typ je vyroben z více volně balených vláken a nachází se v elastické chrupavce, která tlumí vaše klouby.
  • Typ III. - Tento typ podporuje strukturu svalů, orgánů a tepen.
  • Typ IV. - Tento typ pomáhá s filtrací a nachází se ve vrstvách pokožky.

Jak stárnete, vaše tělo produkuje méně a méně kvalitní kolagen.

Jedním z viditelných znaků je vaše pokožka, která se stává méně pevnou a pružnou. Chrupavka také s věkem oslabuje.

Živiny, které zvyšují produkci kolagenu

Veškerý kolagen začíná jako prokolagen. Vaše tělo vytváří prokolagen kombinací dvou aminokyselin – glycinu a prolinu. Tento proces využívá vitamin C.

Možná budete schopni pomoci svému tělu produkovat tento důležitý protein zajištěním dostatku následujících živin:

  • Vitamin C – Velké množství se nachází v citrusových plodech, paprikách a jahodách.
  • Prolin – Velké množství se nachází ve vaječných bílcích, pšeničných klíčcích, mléčných výrobcích, zelí, chřestu a houbách.
  • Glycin – Velké množství se nachází ve vepřové kůži, kuřecí kůži a želatině, ale glycin se také nachází v různých potravinách obsahujících bílkoviny.
  • Měď – Velké množství se nachází v mase, sezamových semínkách, kakaovém prášku, kešu oříšcích a čočce.

Vaše tělo navíc potřebuje vysoce kvalitní bílkoviny, které obsahují aminokyseliny potřebné k tvorbě nových bílkovin. Maso, drůbež, mořské plody, mléčné výrobky, luštěniny a tofu jsou vynikajícími zdroji aminokyselin.

Věci, které poškozují kolagen

Možná je ještě důležitější vyhnout se následujícímu chování ničícímu kolagen:

  • Jíst příliš mnoho cukru a rafinovaných sacharidů. Cukr narušuje schopnost kolagenu na samoopravu. Minimalizujte spotřebu přidaného cukru a rafinovaných sacharidů.[2]
  • Příliš mnoho slunečního svitu. Ultrafialové záření může snížit produkci kolagenu. Chraňte se před nadměrným slunečním zářením.[3]
  • Kouření. Kouření snižuje produkci kolagenu. To může zhoršit hojení ran a vést k vráskám.[4]

Některé autoimunitní poruchy, jako je lupus, mohou také poškozovat kolagen.

Přírodní zdroje

Kolagen se nachází v pojivových tkáních živočišných potravin. Například se vyskytuje ve velkém množství v kuřecí a vepřové kůži. Jedním z obzvláště bohatých zdrojů je kostní vývar.

Želatina je v zásadě vařený kolagen, takže má velmi vysoký obsah aminokyselin potřebných k jeho výrobě.

Výhody kolagenových výživových doplňků

Pokud chcete vědět něco o potenciálních výhodách užívání kolagenových doplňků, zkuste si přečíst náš článek "Potenciální výhody užívání kolagenových doplňků".

Kolagenové doplňky najdete zde.

.......................................................................................................................................................................................

[1] Collagen: The Fibrous Proteins of the Matrix - Molecular Cell Biology - NCBI Bookshelf (nih.gov)

[2] Nutrition and aging skin: sugar and glycation - PubMed (nih.gov)

[3] Mechanisms of Photoaging and Cutaneous Photocarcinogenesis, and Photoprotective Strategies with Phytochemicals (nih.gov)

[4] Smoking affects collagen synthesis and extracellular matrix turnover in human skin - PubMed (nih.gov)

[5] Effects of 12 Weeks of Hypertrophy Resistance Exercise Training Combined with Collagen Peptide Supplementation on the Skeletal Muscle Proteome in Recreationally Active Men (nih.gov)

[6] Sarkopenie je úbytek svalové hmoty (řecky sarka = maso, tělesná hmota, latinsky penia = chudost, nedostatek) a svalové síly přicházející a prohlubující se s věkem, vede ke snížené pohyblivosti.

[7] Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial (nih.gov)

[8] Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial (nih.gov)

[9] Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature - PubMed (nih.gov)

[10] 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain - PubMed (nih.gov)

[11] Effect of the novel low molecular weight hydrolyzed chicken sternal cartilage extract, BioCell Collagen, on improving osteoarthritis-related symptoms: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial - PubMed (nih.gov)

[12] Daily oral consumption of hydrolyzed type 1 collagen is chondroprotective and anti-inflammatory in murine posttraumatic osteoarthritis (nih.gov)

[13] A Collagen Supplement Improves Skin Hydration, Elasticity, Roughness, and Density: Results of a Randomized, Placebo-Controlled, Blind Study (nih.gov)

[14] Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study - PubMed (nih.gov)

[15] 1809-9823-rbgg-19-01-00153.pdf (scielo.br)

[16] A calcium-collagen chelate dietary supplement attenuates bone loss in postmenopausal women with osteopenia: a randomized controlled trial - PubMed (nih.gov)

[17] Collagen: The Fibrous Proteins of the Matrix - Molecular Cell Biology - NCBI Bookshelf (nih.gov)

[18] Effect of Collagen Tripeptide on Atherosclerosis in Healthy Humans (nih.gov)

[19] Jedná se o zánětlivé onemocnění střevních sliznic, které může vyústit do mnoha zdravotních komplikací. Jde o poškození a netěsnost střevní sliznice. Úkolem střevní sliznice je i nevpustit do těla látky, které se nacházejí ve střevě, a které by mohly způsobit v těle problémy - záněty, kdyby do těla takto pronikly. Sliznice a nejen střevní, jsou tak jakousi kůží našeho těla. Jako kůže chrání tělo z vnějšku, střevní sliznice chrání střevo zevnitř. Proto je zdraví sliznic nesmírně důležité.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení