Zákaznická podpora:info@fitnessgym.cz

SUPERPOTRAVINY - TOP 10 známých a TOP 10 exotických superpotravin

SUPERPOTRAVINY

TOP 10 známých a TOP 10 exotických superpotravin

Co znamená pojem „superpotravina“?

Z hlediska výživy je superpotravina výživně bohaté jídlo (potravina) plné vitamínů a minerálů a dalších vlastností podporujících zdraví, které mohou pomoci zlepšit naše zdraví a chránit nás před nemocemi, jakými jsou srdeční choroby a rakovina.

Před několika lety to byla právě borůvka, která byla označena za superpotravinu, no v poslední době se tento seznam rozšířil a na superpotravinu byly povýšeny například bobule Goji, Aronie a jiné.

I když je fantastické, že se na tyto zdravé potraviny upozorňuje, je důležité nenechat se unést a zaměřit se spíše na superstravu než na jednotlivé superpotraviny. Ve skutečnosti lze většinu nezpracovaných přírodních potravin klasifikovat jako superpotraviny – ovoce, zelenina a bílkoviny, jako jsou luštěniny a ryby, jsou bohaté na živiny a jsou prospěšné pro naše zdraví.

Zde jsou některé snadno dostupné potraviny mající superpotravinové vlastnosti, které většina z nás pravděpodobně konzumuje pravidelně.

TOP 10 známých superpotravin:

 _Paste_1600601760944-01

  • Červená řepa – má vysoký obsah živin včetně kyseliny listové, která je nezbytná pro zdravé těhotenství. Obsahuje také beta-karoten a betacyanin, silné antioxidanty, které mohou pomoci zlepšit detoxikaci jater. Červená řepa je bohatá na vlákninu a má příznivé účinky na funkci střev, což může pomoci při prevenci zácpy a také při snižování hladiny cholesterolu. Ať už ji odšťavíte, nastrouháte do salátu, opečete nebo uděláte polévku, červená řepa je skvělé očistné jídlo a její zářivá barva rozjasní váš talíř.
  • Česnek – díky přirozeným antivirovým a antibiotickým vlastnostem je česnek skvělý pro předejití kašle a čichání. Bylo prokázáno, že česnek snižuje hladinu špatného cholesterolu, což z něj dělá superpotravinu a také obsahuje dobrou hladinu vitaminu B6, který prospívá srdci. Česnek může pomoci v boji proti nemoci, včetně nachlazení a aktivní sloučeniny v česneku mohou snížit krevní tlak. Česnek také obsahuje antioxidanty, které mohou pomoci předcházet Alzheimerově chorobě a demenci. Česnek zlepšuje zdraví kostí a pokud je to možné, nejlepší variantou je konzumovat ho syrový.
  • Brokolice – spolu s kapustou, zelím a květákem je brokolice součástí skupiny křupavé zeleniny, která má vysoký obsah vitamínu C a vlákniny. Brokolice obsahuje také fytonutrienty, které mají protirakovinné vlastnosti a mohou zvýšit imunitu, očistit játra a chránit naše oči. Bioaktivní sloučeniny obsažené v brokolici mohou přispívat ke snížení zánětu. Brokolice podporuje funkci mozku a může pomoci zpomalit proces stárnutí. Antioxidanty a vláknina zase mohou pomoci při kontrole cukru v krvi. Pro získání maximálního účinku by se měla konzumovat syrová nebo lehce napařená.
  • Jablka – toto skromné ovoce je plné antioxidantů, včetně vitamínu C a kvercetinu, které posilují imunitní obranu těla. Pektin je rozpustná vláknina nacházející se v jablkách, která může pomoci zmírnit zácpu a snížit hladinu špatného cholesterolu. Starší studie z roku 2000 například zkoumala, jak konzumace jablek po dobu 28 let ovlivnila riziko mrtvice u 9 208 lidí. Autoři zjistili, že ti, kteří jedli nejvíce jablek, měli nižší riziko trombotické mrtvice. Jablka obsahují mnoho živin, které mohou snížit riziko mrtvice. V jednom přehledu z roku 2017 se například zjistilo, že lidé, kteří konzumují nejvíce vlákniny, mají nižší riziko kardiovaskulárních onemocnění, ischemické choroby srdeční a mozkové mrtvice. Jablka jsou jednou z nejlepších svačin vhodných na cesty a jsou lahodná strouhaná se zelím k výrobě zelného salátu nebo se podávají dušená s přírodním jogurtem.
  • Vejce – jsou skvělým zdrojem bílkovin a poskytují dobrou hladinu železa, zinku, vitamínů B a selenu. Obsahují také tryptofan, prekurzor serotoninu, našeho šťastného hormonu, a cholinu, který je nezbytný pro funkci mozku a paměť. Vajíčka zvyšují hladinu HDL („dobrého“) cholesterolu a obsahují všechny základní aminokyseliny ve správném poměru.
  • Mandle – s vysokým obsahem hořčíku a mononenasycených tuků jsou mandle prospěšné pro naše srdce a dávka vitaminu E, která se v mandlích nachází, pomáhá chránit naši pokožku. Mandle jsou také skvělým zdrojem bílkovin, vlákniny, vitamínů B, vápníku, zinku a železa. Ve studii z roku 2014 vědci zjistili, že mandle významně zvýšily hladinu antioxidantů v krvi, snížily krevní tlak a zlepšily průtok krve. Účastníky byli všichni zdraví muži ve věku 20–70 let, kteří užívali 50 g mandlí denně po dobu 4 týdnů. Přidejte mandle do řeckého jogurtu pro zdravou snídani, natřete mandlovým máslem toast nebo pro dekadentnější léčbu, ponořte mandle do rozpuštěné tmavé čokolády (další superpotravina!).
  • Zelený čaj – je velmi bohatý na skupinu silných antioxidantů zvaných flavonoidy, které mají schopnost posílit imunitu a také chrání před rakovinou. Předpokládá se, že jedním z důvodů, proč je míra rakoviny v Japonsku nižší než v západním světě, je právě vysoká spotřeba zeleného čaje (přibližně tři šálky denně). Studie naznačují, že konzumace zeleného čaje může snížit riziko ischemické srdeční choroby a přispět k podpoře odbourávání tuků. Obsahuje zdravé bioaktivní sloučeniny, může zlepšit funkci mozku, zvyšuje spalování tuků a také může chránit mozek před stárnutím. Zajímavostí je, že zelený čaj může snížit zápach z úst. Nakopněte ráno zdravým začátkem – výměnou kávy za šálek zeleného čaje.
  • Sardinky – spadají do kategorie mastných ryb, což znamená, že jsou skvělým zdrojem omega 3 mastných kyselin, které jsou životně důležité pro dobré zdraví srdce, mozku, kůže a hormonů. Ať už čerstvé nebo konzervované, tyto malé ryby také poskytují spoustu bílkovin, vitaminu B12, selenu a vitaminu D. Snižují zánět a riziko onemocnění, chrání zdraví kostí a pomáhají bojovat proti úzkosti a depresi. Regulují hladinu cukru v krvi, pomáhají omezovat chuť k jídlu a zabraňují vzniku krevních sraženin. Mají také protirakovinné vlastnosti, podporují zdravý imunitní systém a snižují inzulínovou rezistenci.
  • Kurkuma – již několik století se používá v Číně a Indii jako protizánětlivé činidlo a může být užitečná v případě bolesti kloubů a svalů. Je silným antioxidantem a zdrojem železa, manganu a vitaminu B6. Kurkuma může také pomoci potlačit různé viry, včetně herpesu a chřipky. Nedávná studie, která sledovala ženy tři menstruační cykly za sebou, zjistila, že doplňky z kurkumy pomohly zmírnit příznaky PMS. Kurkuma může mít i protirakovinné účinky a může pomoci při problémech pokožky.
  • Červené víno –je již stovky let součástí společenských, náboženských a kulturních akcí. Středověké kláštery věřily, že jejich mniši žili déle právě kvůli pravidelnému pití vína. V posledních letech věda naznačila, že na těchto tvrzeních může být pravda. Mnoho studií v průběhu posledních let ukázalo pozitivní souvislost mezi umírněným pitím červeného vína a dobrým zdravím srdce. Studie z roku 2018 uvádí, že polyfenoly z červeného vína a hroznů mohou zlepšit střevní mikroflóru a přispět ke zdraví střev. Podle American Heart Association (AHA) může resveratrol – antioxidant v červeném víně – snížit krevní tlak a zvýšit hladinu HDL (dobrého) cholesterolu. Recenze z roku 2015 uvádí, že resveratrol může pomoci chránit před sekundárním poškozením mozku po cévní mozkové příhodě nebo poranění centrálního nervového systému. Resveratrol může podle výzkumu z roku 2016 také pomoci zabránit ztrátě zraku snížením zánětu a oxidačního stresu. Červené víno má ochranné vlastnosti také díky vysokému obsahu polyfenolů a antioxidantů, které chrání před rakovinou, srdečními chorobami a předčasným stárnutím. Vína vyrobená z hroznů Tannat nebo Malbec obvykle obsahují nejvyšší obsah polyfenolů.

TOP 10 „exotických“ superpotravin:

_Paste_1600603330837-01

Zde jsou některé ne tak známé potraviny, které byly označeny za superpotraviny. Mnoho z těchto potravin najdete v obchodech se zdravou výživou.

  • Acai berries – fialové bobule pocházející z amazonského deštného pralesa – Acai, mají zvláště vysokou pozici ve skupině antioxidantů zvaných antokyany, které mohou mít příznivý účinek na zdraví srdce a zlepšení paměti. Bylo pozorováno, že antokyany se účastní také antikarcinogenních aktivit, i když přesné mechanismy nejsou známy. Acai bobule jsou také dobrým zdrojem bílkovin, vlákniny a zdraví podporujících omega 6 mastných kyselin. Výzkumy naznačují, že diety bohaté na antioxidanty a protizánětlivé polyfenolové sloučeniny mohou snížit riziko onemocnění, jakými jsou Alzheimerova a Parkinsonova choroba. Antioxidant antokyan, který je hojně obsažen v bobulích Acai, může snižovat oxidační stres a podporovat zdraví mozku.
  • Goji berries – bobule Goji jsou neskutečně bohaté na antioxidanty a byly hodnoceny jako číslo jedna na stupnici ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity – absorpční kapacita kyslíkových radikálů), která měří hladinu antioxidantů v potravinách. Posilují imunitní systém a poskytují ochrana proti chřipce. Udržují hladinu cukru v krvi a zvyšují testosteron. Goji bobule, které se konzumují hlavně sušené, mají také vysoký obsah bílkovin a vitamínů B a používají se v čínské medicíně ke zvýšení dlouhověkosti – zjevně je čínský muž jménem Li Quing Yuen jedl každý den, když se dožil věku 250 let :D
  • Aronia berries – obsahují více antioxidantů než Goji, Acai a borůvky, což je řadí na samý vrchol ligy super bobulí. Mají protirakovinné účinky a prospívají zdraví srdce. Bobule jsou však velmi kyselé, takže je třeba přidat cukr, aby byly chutnější, což by mohlo znevýhodnit některé jejich pozitiva.
  • Konopný olej – konopí je obvykle spojováno s hippies a nelegálními drogami, je členem rodiny Cannabaceae, do které patří také marihuana. Složka, která je zakázána – tetrahydrokanabinol, je však z konopného oleje zcela odstraněna. Výsledkem je neuvěřitelně výživný olej, který má vysoký obsah esenciálních mastných kyselin a je obzvláště vhodný pro kožní onemocnění, jako je ekzém, hormonální nerovnováha (PMS), zdraví mozku a srdce. Mnoho lidí používá konopný olej jako formu přirozené úlevy od bolesti, protože snižuje bolest při požití nebo lokální aplikaci. Vzhledem k obsahu omega-3 mastných kyselin je konopný olej vynikajícím doplňkem pro těhotné ženy. Vhodným způsobem užití je konzumace oleje přímo z lžíce nebo pokapejte olejem saláty či zeleninu.
  • Syrové „raw“ mléko – nepasterizované, nezpracované mléko pocházející přímo od krávy, je přirozeně mnohem zdravěji než pasterizované látky, které dostáváme v našich supermarketech. Syrové mléko, které je zpravidla k dispozici pouze přímo od výrobců, není zahříváno na vysoké teploty, což pomáhá zachovat jeho obsah minerálů a vitamínů, stejně jako enzymy, které nám ho pomáhají trávit. Syrové mléko chrání před alergiemi a astmatem a je lepší volbou pro lidi s intolerancí laktózy. Například i britská královna je fanouškem syrového mléka, a to od svých krav ve Windsoru. Na druhou stranu, Agentura pro potravinové standardy říká, že syrové mléko může obsahovat škodlivé bakterie, které nebyly zabity právě pasterizačním procesem, který u syrového mléka chybí. Pokud se rozhodnete vyzkoušet syrové mléko, ujistěte se, že ho kupujete od renomovaného dodavatele s přísnými hygienickými normami a nekonzumujte ho během těhotenství.
  • Syrové „raw“ kakao – pokud syrové mléko nelahodí vaší fantazii, pak bude možná syrová čokoláda (kakao). Vyrábí se lisováním za studena ze surových kakaových bobů, které zajišťují, že se tepelnou úpravou neztrácejí žádné živiny. Syrová čokoláda, jinak známá jako kakao, je čokoláda v přirozeném stavu. „Kakao“ je mayský výraz, který znamená „jídlo bohů“, a bylo užíváno touto starodávnou civilizací, která věřila, že má léčivou sílu, zvyšuje energii a vytrvalost a působí jako afrodiziakum. Syrová čokoláda se nyní vrací jako superpotravina díky vysoké hladině antioxidantů, obsahu vápníku, železa a vitamínů B, také si zachovává svůj vysoký nutriční profil, je nabito flavonoidy a hořčíkem.
  • Mořské řasy – tato rostlina je vynikajícím zdrojem energie, která dodává vitamíny B, hořčík a dobrý zdroj železa a vápníku. Mořské řasy jsou také velmi bohaté na jód, který je zásadní pro dobrou funkci štítné žlázy, a obsahuje lignany, které mají protirakovinné vlastnosti. Obsahuje řadu ochranných antioxidantů a také může v určitých případech pomoci zhubnout oddálením hladu a snížením hmotnosti. Vyzkoušejte například nori (používají se v sushi), kombu a wakame – sypejte si je na polévky a saláty nebo si připravte vlastní sushi.
  • Quinoa – pochází z doby Inků, kteří ji považovali za „matku všech zrn“ pro svou nutriční hodnotu, i když to není technicky zrno, ale tráva, která patří do stejné skupiny jako špenát a mangold. Quinoa je vynikajícím zdrojem bílkovin, což z něj dělá skvělé jídlo pro vegetariány. Obsahuje také dobrou hladinu vápníku, hořčíku, vitamínů B, železa a některých esenciálních tuků. Je přirozeně gluten-free - toto nutričně husté zrno je tak perfektní volbou pro bezlepkovou dietu. Quinoa je skvělou alternativou k rýži nebo bramborám a je vynikající také v salátech. Jeden šálek vařené quinoi obsahuje 21 procent doporučeného denního příjmu vlákniny, což je skvělá zpráva pro naše střeva.
  • Noni šťáva – Noni, také známý jako indická moruše, je strom původem z Havaje a Polynésané ho po staletí pijí jako šťávu pro její zdraví podporující vlastnosti. Jeho vysoký obsah antioxidantů je považován za prospěšný pro kožní problémy, zažívací potíže, dýchací potíže a imunitní problémy. Má antibakteriální a protiplísňové vlastnosti. Různé studie naznačují, že šťáva Noni pomáhá zmírňovat bolest a omezovat destrukci kloubů způsobenou artritidou díky svým analgetickým vlastnostem. Studie prokázaly, že šťáva Noni může také snížit koncentraci kyseliny močové v krvi, a tím snížit riziko dny. Šťáva Noni je nabitá vitaminem C a selenem, který pomáhá bojovat proti volným radikálům, zachovává pružnost pokožky a zvrací nepříznivé účinky stárnutí. A na závěr, šťáva Noni pomáhá zvládat stres a snižuje dopad stresu na kognitivní funkce.
  • Včelí pyl – směs včelích slin, rostlinného nektaru a pylu, poskytuje vynikající hladinu bílkovin, železa, zinku, hořčíku, vitamínů B a antioxidantů, díky nimž je vysoce výživný. Bylo prokázáno, že pacienti trpící sennou rýmou mohou užíváním včelího pylu zmírnit těžkosti spojené s tímto onemocněním. Uvádí se také, že včelí pyl muže být prospěšný při problémech s plodností. Je dostupný ve formě granulí žvýkání nebo kapslí. Někteří bylinkáři také doporučují včelí pyl ke zvýšení sportovního výkonu, snížení vedlejších účinků chemoterapie a zlepšení alergií a astmatu. POZOR! Včelí pyl není vhodný pro těhotné ženy. Žena by se měla také vyhnout používání včelího pylu, pokud kojí.

----------------------------------------------------------------

Použité zdroje:

  1. The Nutrition Coach Network: Superfoods. 2012.
  2. NDTV Food: 10 Amazing Benefits Of Noni Juice: Drink Up! 2018.
  3. Ratini Melinda: Bee Pollen Benefits and Side Effects. 2020.
  4. Szalay Jessie: Quinoa: Health Benefits & Nutrition Facts. 2018.
  5. O'Brien Sharon: 7 Surprising Health Benefits of Eating Seaweed. 2018.
  6. Hill Caroline: Raw Milk: Do Its Benefits Outweigh the Dangers? 2018.
  7. O'Brien Sharon: Everything You Need to Know About Aronia Berries. 2019.
  8. Olsen Natalie: 8 Healthy Facts About the Goji Berry. 2019.
  9. Butler Natalie: What are the health benefits of acai berries? 2018.
  10. Seitz Adrienne: Is red wine good for you? 2020.
  11. Arvado Sonny: 20 Surprising Health Benefits Of Sardines. 2020.
  12. Gunnars Kris: 10 Evidence-Based Benefits of Green Tea. 2020.
  13. Olsen Natalie: The health benefits of almonds. 2019.
  14. Gunnars Kris: Top 10 Health Benefits of Eating Eggs. 2018.
  15. Kubala Jillian: What to know about apples. 2019.
  16. Hill Ansley: Top 14 Health Benefits of Broccoli. 2018.
  17. Leech Joe: 11 Proven Health Benefits of Garlic. 2018.
  18. Lewin Jo: The health benefits of beetroot. 2019.